Komiksowe
arcydzieło Enkiego Bilala jest nieco surrealistyczną dystopią, z
której wyłania się mroczna przyszłość naszej planety, pełna
wojen, religijnego fanatyzmu, politycznych ekstremizmów,
rozwarstwienia społecznego, eksperymentów genetycznych oraz
postępującego wyalienowania człowieka. Jest to obraz
społeczeństwa, w którym niczym w zdeformowanym zwierciadle odbija
się nasza rzeczywistość.
Bilal
z właściwą sobie wirtuozerią połączył twardą s-f z fantastyką
socjologiczną oraz mitologią, dzięki czemu uzyskał
wielowymiarowe, pulsujące życiem uniwersum. Autor osiągnął to
bez zbędnego wysiłku, popychając akcję do przodu powoli, wręcz
flegmatycznie, poszczególne sceny jak gdyby mimochodem spajając w
skomplikowany i miejscami niełatwy w odbiorze obraz całości.
Trafną
krytykę społeczną uzupełnia oryginalna fabuła oraz zaludniająca
komiks plejada wyraźnie zarysowanych, ciekawych zarówno od strony
psychologicznej jak i fizycznej postaci „pięknych kobiet i
brzydkich mężczyzn”.
Efektem
tych wielorakich, artystycznych zabiegów jest obraz ponurego,
wyziębionego i pozbawionego nadziei świata, w którym dzikie
zwierzęta mają prawa ludzkie. Ale nawet tu od czasu do czasu
odnajdujemy odrobinę surowego piękna, a bohaterowie podczas
uprawiania seksu recytują poematy Baudelaire.
Dzieło
Bilala olśniewa także od strony graficznej. Realistyczne, pełne
koloru i światła, pieczołowicie narysowane plansze robią
piorunujące wrażenie. Szczególnie silny efekt autor osiąga
stosując swój realizm do odrysowania zupełnie odrealnionego świata
i zasiedlających go fantastycznych postaci.
Komiks
doczekał się bardzo udanej ekranizacji dokonanej przez samego
Enkina Bilala.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz